سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

سبک شمردن گناه

<?php wp_title(); ?>
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

سبک شمردن گناه

<?php wp_title(); ?>
33042

سبک شمردن گناه

گناه سبک شمردن گناه

بزرگترین  گناه

برای هیچ كدام از یاران رسول خدا (ص) باوركردنی نبود كه ظرف چند دقیقه یك تل بزرگ از خار و هیزم و خاشاك فراهم شود؛ آن هم در این بیابان كویری و لم یزرع. آن روز رسول خدا (ص) با عده‌ای از یاران در بیابانی كویری فرود آمدند. هنگام صرف غذا فرارسیده بود. پیامبر (ص) به اصحاب فرمودند كه هركدام به سمتی روانه شوند و قدری هیزم برای تهیه‌ی آتش و پختن غذا تهیه كنند.

یاران گفتند: یا رسول الله؛ در این بیابان كه هیزمی یافت نمی‌شود.

پیامبر (ص) فرمودند: درعین حال هركدام به اندازه‌ی توان خود تلاش كنید و هرآنچه می‌توانید هیزم فراهم آورید.

اصحاب پیامبر (ص) در اجرای فرمان آن حضرت تلاش كردند و ساعتی بعد یك تل بزرگ از هیزم و خار و خاشاك جهت تهیه آتش و پختن غذا فراهم شد.

دراین هنگام رسول خدا (ص) خطاب به یاران فرمودند: «گناهان كوچك هم مثل همین هیزم‌های كوچك است، ابتدا به نظر نمی‌آیند؛ ولی هرچیزی جوینده و تعقیب كننده‌ای دارد، همان طور كه جستید و تعقیب كردید، این قدر هیزم جمع شد، گناهان شما هم جمع و احصاء می‌شوند و یك روز می‌بینید از گناهان خود كه به چشم نمی‌آمدند، انبوه عظیمی جمع شده است».1

علاوه بر روایاتی كه از ناحیه‌‌ی معصومین (ع) صادر شده و در متون روایی دیده می‌شوند، گاه به توصیه‌هایی از سوی آن بزرگواران بر می‌خوریم كه به خواصی از یاران خود فرموده‌اند.

بدون شك شخصیت و منزلت مخاطب در این توصیه‌ها موضوعیتی مخصوص داشته است، چنان كه رسول‌ خدا(ص) برای این توصیه‌ها شخصیتی چون امیرمؤمنان (ع) را بر می‌گزینند جز امام علی (ع) برای این توصیه‌ها یارانی چون ابوذر و كمیل و امام كاظم (ع) شخصی چون هشام بن حكم را نشانه می‌گیرند.



برچسب‌ها: ادامه مطلب

عاقبت سبک شمردن نماز

استاد مطهری در کتاب” آزادی معنوی” می‌نویسد :
یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است. پس از وفات امام صادق علیه السلام ابوبصیر آمد به امّ حمیده تسلیتی عرض کند. امّ حمیده گریست. ابوبصیر هم که کور بود گریست. بعد امّ حمیده به ابوبصیر گفت: ابوبصیر! نبودی و لحظه ی آخر امام را ندیدی؛ جریان عجیبی رخ داد. امام در یک حالی فرو رفت که تقریباً حال غشوه ای بود. بعد چشمهایش را باز کرد و فرمود: تمام خویشان نزدیک مرا بگویید بیایند بالای سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کردیم. وقتی همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طی می‌کرد یکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعیت و همین یک جمله را گفت:اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسید. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.”

در باب آثار و عقوبات سبک شمردن نماز، روایتی از حضرت ختمی مرتبت به نقل از دختر مکرمه‌شان نقل شده است که بسیار تکان‌هنده است: “حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سوال کرد: « فقالت: یا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ». از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلـم پرسیدند: کسی که نمـازش را سبک می شمارد چه زن باشد و چه مرد باشد، آنهایی که نمــازشان را سبک می شمارند چه هست بر ایشـان.



برچسب‌ها: ادامه مطلب

تند وخواندن نماز

اگر تند خواندن باعث شود که انسان واجبات نماز و قرائت را مراعات نکند، نمازش اشکال پیدا می کند.(1)
بنا بر این تند خواندن تا وقتی که نماز را با اشکال مواجه نکند، ایرادی ندارد.
البته تند خواندن نماز کار پسندیده ای نیست . انسان اگر آثار و برکات نماز را بداند و توجه کند که در مقابل خداوند ایستاده است، نماز خود را با آرامش می خواند.


نماز یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها است که در روایات و آیات به انجام این فریضه در وقت خود با خضوع و خشوع‌، سفارش زیادی شده است‌. از جمله در آیه 238 سورة بقره آمده است‌: "حَـَفِظُواْ عَلَی الصَّلَوَ َت‌ِ وَالصَّلَوَة‌ِ الْوُسْطَی‌َ وَقُومُواْ لِلَّه‌ِ قَـَنِتِین‌; بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید و خاضعانه برای خدا به پا خیزید."
مهم در نماز در مرحله اول‌، صحیح خواندن و به جا آوردن همة واجبات آن بدون کم و کسری است در مرحله بعد خواندن نماز با طمأنینه و خشوع و خضوع است‌.
بنابراین‌، تا مادامی که نمازگزار، واجبات نماز را به طور کامل انجام دهد; تند و سریع خواندن او را نمی‌توان به حساب سبک شمردن نماز گذاشت‌، بله در صورتی که از واجبات نماز چیزی کم کند در این صورت به گفته روایات دزدترین دزدها خواهد بود که نمازش همانند یک جامة کهنه‌، مچاله گشته و به چهرة او زده خواهد شد.(ر.ک‌: میزان الحکمه‌، ری شهری‌، ترجمه حمید رضا شیخ‌، حدیث شماره 10713 و 10715.) هم چنان که در روایتی آمده است‌: امام علی‌به مردی که سجده‌های نمازش را خیلی سریع به جا می‌آورد فرمود: چند وقت است که این گونه نماز می‌خوانی‌؟ آن مرد عرض کرد: از فلان و بهمان مدت‌. حضرت فرمود: شخصی چون تو در نزد خداوند همانند کلاغ است که نوک بر زمین می‌زند، اگر بمیری بر غیر آیین ابوالقاسم محمد6 مرده‌ای سپس فرمود: دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.(همان‌، حدیث شمارة 10716.)



برچسب‌ها:

نماز در ادیان دیگر

 

نماز ، برترين عبادت ، كليد بهشت و رحمت الهي ، راز و نياز عاشقانه بندگان است با معبودشان و از آنجا كه بشر همواره نيازمند عبادت است ، نماز در طول تاريخ و در اديان مختلف وجود داشته است اما شايد نحوه و كيفيت آن تغيير يافته ؛ سعي ما بر اين است تا در چند عنوان بتوانيم نكاتي درباره نماز ، در موضوعات مختلف ارائه نماييم :

قبل از آنكه حضرت محمد صلي الله عليه و آله به رسالت مبعوث شوند ، نماز در آئين حضرت عيسي (ع) هم وجود داشته چراكه قرآن از زبان عيسي (ع) چنين نقل مي كند : " و اوصاني بالصلوة " خداوند مرا به نماز سفارش كرده است (مريم /31)

و قبل از آن نيز در دين موسي (ع) نماز بوده است چراكه خداوند به موسي چنين خطاب مي كند : " اقم الصلوه لذكري " (طه/14)  و قبل از موسي ، در زمان حضرت شعيب نيز نماز به عنوان يكي از عبادات وجود داشته است چراكه در قرآن چنين آمده : " يا شعيب اَ صلواتك تامرك " (هود/87) و قبل از همه آنها ، در دين ابراهيم (ع) نيز بوده چراكه او از خداوند براي خود و ذريه اش توفيق اقامه نماز را مي خواهد : " رب اجعلني مقيم الصلوه و من ذريتي " (ابراهيم/40)

و اين هم كلامي از لقمان است كه به فرزند خود چنين مي گويد:

" يا بني اقم الصلوه و امر بالمعروف و انه عن المنكر" (لقمان/ 17)

پسر من نماز را بپادار و امر به معروف و نهي از منكر كن.

نكته جالبي كه در آيه آخر وجود دارد اينست كه معمولا در كنار نماز سفارش به زكات مي شود ولي چون در اين آيه مخاطب فرزند لقمان (ع) است و نوجوانان معمولا اندوخته مالي چنداني ندارند ؛ در اين آيه در كنار سفارش به امر به معروف و نهي از منكر سفارش شده است.



برچسب‌ها:

حضور قلب در نماز

از ديدگاه شرع مبين اسلام سزاوار است که نماز گزار در تمام اقوال و افعال نماز حضور قلب داشته باشد، چرا که فقط به ميزان آن چه که توجه کرده است ثمره و نتيجه دريافت خواهد کرد. بنابراين بايد تمام توجه او به نماز و اذکار آن باشد و با توجه کامل به حضرت معبود جل جلاله و عظمت و جلال و هيبت او در نماز ايستد و دل و جان خود را از غير او فارغ کند و خود را در برابر پروردگار متعال قرار دهد و او را مخاطب گيرد و با او به راز و نياز بپردازد اگر شخص به اين مقام رسيد و دريافت کرد که در برابر مقام بزرگی چون يگانه خالق هستی قرار دارد قلبش را هيبت الهی فرا می گيرد و خود را در ادای فرايض و وظايف مقصر می‌بيند، و از خداوند می هراسد و آن گاه وسعت رحمت الهی را می نگرد و اميد به رحمت الهی دست مي يابد و برايش حالتی ميان خوف و رجا، بيم و اميد فراهم می آيد که اين صفت نمازگزاران کامل است و دارای درجات و مراتب بی شماری به حسب درجات عبادت کنندگان است. نمازگزار واقعی در حال نماز خضوع و خشوع، سکينه و وقار دارد و هم‌چون عبدی ذليل در برابر معبود خود می‌ايستد و در گفتن اياک نعبد و اياک نستعين صادق است و تنها خداوند را عبادت می‌کند و فقط از او ياری می جويد و نه بنده ی هوای نفس است و نه دست نياز به پيش اين و آن دراز می کند. و تلاش می کند هر آن چه را که مانع حضور قلب و سکينه ی او می‌شود از خود دور کند و عوامل باز دارنده ی نمازگزار از حضور قلب بسيار است که برخی از آن‌ها را می‌توان رذايل اخلاقی چون، غرور، عجب يا خود برتربينی، حسد، غيبت، حبس زکوه و ساير حقوق واجب و... دانست.



برچسب‌ها:

قرآن در مبارزه با فتنه

اهميت « قرآن درمقابله با فتنه موضوعي است كه لزوم پرداختن به آن و پژوهش و تفحص پيرامون آن بسيار احساس مي شودقرآن می تواند در شناخت صحیح و دقیق جریانهای فکری و سیاسی جامعه و موانع آنها، نقش تعیین کننده ای داشته باشد و این شناخت یکی از پیش نیازهای مهم، برای کسانی است که قصد ورود به صحنه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی دارند وکسانی که می خواهند نسبت به تحولات جاری کشور آگاهی داشته باشند، و یا قصد تبیین متغیرهای دخیل در تصمیم گیری دارند، چنین شناختی نقش تعیین کننده ای را در افزایش تحلیل و پیش بینی عملکرد گروه های سیاسی در اتخاذ مواضع صحیح در قبال رویدادهای سیاسی و اجتماعی همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ... خواهد داشت. به ویژه با توجه به اینکه در جامعه امروز ما بسیاری از جریانهای فکری سیاسی، بصورت حزب و سازمان سیاسی رسمیت نیافته و مواضع خود را رسماً تدوین و در معرض عموم قرار نداده اند، کشف و ارزیابی دیدگاههای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.



برچسب‌ها:

حجاب مانع پیشرفت نیست.

زن به عنوان يك مادر و به عنوان عضوي از اعضاء جامعه مي تواند در سرنوشت و ساختار جامعه مؤثر باشد.امروز نيز درايران اسلامي به زنان فرصت داده شده تا از سويي با اسلامي ساختن محيط تربيتي خانه ، فرزنداني چنين مجاهد و نستوه در دامان خويش تربيت نموده آنان را به صحنه هاي ايثار و شرف روانه سازد تا بار ديگر امثال رضاخان به وسيلة‌ استعمار بر اين ملت مستولي نگردند و از سويي در زمينه هاي علمي و فرهنگي و سياسي امكان شكوفايي استعدادهاي خدادادي را پيدا نمايند . در طول تاريخ و در صدر اسلام مي بينيم نهضت ها و انقلاب های زيادي در زمينه نقش زن با حجاب كوبنده تر ازخون شهيدش ، رخ داده است نسيبه دختر كعب در جنگ احد شركت كرد و خود عملاً شمشير برداشت و به ياري پيامبر خدا جنگيد

در انقلاب هایی كه در قرون اخير به وقوع پيوسته وجود زنان با حجاب خداپسند تا اندازه اي محسوس است كه مشخص  مي سازد به ثمر رسيدن انقلاب ها در جهت رشد و احيای ارزش هاي اصيل جامعه ، صرفاً دراثر پايداري مردان آن جامعه نيست بلكه در گرو مقاومت و ايثارگري شيرزنان آن خطه نيز مي باشد . اينگونه نبردها ، جهادي است كه در آن زن تنها بر كشته هايش اشك نمي ريزد بلكه با حجاب دشمن شكنش ، پيام رسان خون پاك شهيدان مي گردد.

لذا وظيفه ماست، به عنوان يك معلم و فرهنگي  بسیجی، تا آن جا كه از دستمان بر مي آيد، در اين وادي قدم بگذاريم، به اميد اين كه بتوانیم با لطف و عنايت خداوند متعال قدمي هر چند ناچيز در راه دفاع از ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران برداریم.

و تا آن هنگام كه زن مسلمان به وسيلة حجاب خويش در پاسداري از عفت عمومي جامعه كوشاست و به دفاع از حريم اسلام و كشور اسلامي مي پردازد ، دشمن استعمارگر مي داند كه هيچگونه جاي پايي براي نفوذ او به كشورهاي اسلامي پيدا نخواهد شد .



برچسب‌ها:
درباره وب

درباره وب


    به وبلاگ من خوش آمدید. در این وبلاگ با واقیعت دین اسلام اشنا میشوید.نظر یادتون نره.
    پيوندهای روزانه

    پيوندهای روزانه

    برچسب‌ها

    برچسب‌ها

    امکانات وب

    امکانات وب

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 1
    بازدید دیروز : 1
    بازدید هفته : 95
    بازدید ماه : 939
    بازدید کل : 147822
    تعداد مطالب : 1899
    تعداد نظرات : 72
    تعداد آنلاین : 1


    <-PollName->

    <-PollItems->



      کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبری-آموزشی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
      قالب طراحی شده توسط: یاس98 و سئو و ترجمه شده توسط: یاس98

      33042

      سبک شمردن گناه

      گناه سبک شمردن گناه

      بزرگترین  گناه

      برای هیچ كدام از یاران رسول خدا (ص) باوركردنی نبود كه ظرف چند دقیقه یك تل بزرگ از خار و هیزم و خاشاك فراهم شود؛ آن هم در این بیابان كویری و لم یزرع. آن روز رسول خدا (ص) با عده‌ای از یاران در بیابانی كویری فرود آمدند. هنگام صرف غذا فرارسیده بود. پیامبر (ص) به اصحاب فرمودند كه هركدام به سمتی روانه شوند و قدری هیزم برای تهیه‌ی آتش و پختن غذا تهیه كنند.

      یاران گفتند: یا رسول الله؛ در این بیابان كه هیزمی یافت نمی‌شود.

      پیامبر (ص) فرمودند: درعین حال هركدام به اندازه‌ی توان خود تلاش كنید و هرآنچه می‌توانید هیزم فراهم آورید.

      اصحاب پیامبر (ص) در اجرای فرمان آن حضرت تلاش كردند و ساعتی بعد یك تل بزرگ از هیزم و خار و خاشاك جهت تهیه آتش و پختن غذا فراهم شد.

      دراین هنگام رسول خدا (ص) خطاب به یاران فرمودند: «گناهان كوچك هم مثل همین هیزم‌های كوچك است، ابتدا به نظر نمی‌آیند؛ ولی هرچیزی جوینده و تعقیب كننده‌ای دارد، همان طور كه جستید و تعقیب كردید، این قدر هیزم جمع شد، گناهان شما هم جمع و احصاء می‌شوند و یك روز می‌بینید از گناهان خود كه به چشم نمی‌آمدند، انبوه عظیمی جمع شده است».1

      علاوه بر روایاتی كه از ناحیه‌‌ی معصومین (ع) صادر شده و در متون روایی دیده می‌شوند، گاه به توصیه‌هایی از سوی آن بزرگواران بر می‌خوریم كه به خواصی از یاران خود فرموده‌اند.

      بدون شك شخصیت و منزلت مخاطب در این توصیه‌ها موضوعیتی مخصوص داشته است، چنان كه رسول‌ خدا(ص) برای این توصیه‌ها شخصیتی چون امیرمؤمنان (ع) را بر می‌گزینند جز امام علی (ع) برای این توصیه‌ها یارانی چون ابوذر و كمیل و امام كاظم (ع) شخصی چون هشام بن حكم را نشانه می‌گیرند.



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      عاقبت سبک شمردن نماز

      استاد مطهری در کتاب” آزادی معنوی” می‌نویسد :
      یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است. پس از وفات امام صادق علیه السلام ابوبصیر آمد به امّ حمیده تسلیتی عرض کند. امّ حمیده گریست. ابوبصیر هم که کور بود گریست. بعد امّ حمیده به ابوبصیر گفت: ابوبصیر! نبودی و لحظه ی آخر امام را ندیدی؛ جریان عجیبی رخ داد. امام در یک حالی فرو رفت که تقریباً حال غشوه ای بود. بعد چشمهایش را باز کرد و فرمود: تمام خویشان نزدیک مرا بگویید بیایند بالای سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کردیم. وقتی همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طی می‌کرد یکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعیت و همین یک جمله را گفت:اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسید. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.”

      در باب آثار و عقوبات سبک شمردن نماز، روایتی از حضرت ختمی مرتبت به نقل از دختر مکرمه‌شان نقل شده است که بسیار تکان‌هنده است: “حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سوال کرد: « فقالت: یا ابتاه ما لمن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء ». از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلـم پرسیدند: کسی که نمـازش را سبک می شمارد چه زن باشد و چه مرد باشد، آنهایی که نمــازشان را سبک می شمارند چه هست بر ایشـان.



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      تند وخواندن نماز

      اگر تند خواندن باعث شود که انسان واجبات نماز و قرائت را مراعات نکند، نمازش اشکال پیدا می کند.(1)
      بنا بر این تند خواندن تا وقتی که نماز را با اشکال مواجه نکند، ایرادی ندارد.
      البته تند خواندن نماز کار پسندیده ای نیست . انسان اگر آثار و برکات نماز را بداند و توجه کند که در مقابل خداوند ایستاده است، نماز خود را با آرامش می خواند.


      نماز یکی از مهم‌ترین عبادت‌ها است که در روایات و آیات به انجام این فریضه در وقت خود با خضوع و خشوع‌، سفارش زیادی شده است‌. از جمله در آیه 238 سورة بقره آمده است‌: "حَـَفِظُواْ عَلَی الصَّلَوَ َت‌ِ وَالصَّلَوَة‌ِ الْوُسْطَی‌َ وَقُومُواْ لِلَّه‌ِ قَـَنِتِین‌; بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید و خاضعانه برای خدا به پا خیزید."
      مهم در نماز در مرحله اول‌، صحیح خواندن و به جا آوردن همة واجبات آن بدون کم و کسری است در مرحله بعد خواندن نماز با طمأنینه و خشوع و خضوع است‌.
      بنابراین‌، تا مادامی که نمازگزار، واجبات نماز را به طور کامل انجام دهد; تند و سریع خواندن او را نمی‌توان به حساب سبک شمردن نماز گذاشت‌، بله در صورتی که از واجبات نماز چیزی کم کند در این صورت به گفته روایات دزدترین دزدها خواهد بود که نمازش همانند یک جامة کهنه‌، مچاله گشته و به چهرة او زده خواهد شد.(ر.ک‌: میزان الحکمه‌، ری شهری‌، ترجمه حمید رضا شیخ‌، حدیث شماره 10713 و 10715.) هم چنان که در روایتی آمده است‌: امام علی‌به مردی که سجده‌های نمازش را خیلی سریع به جا می‌آورد فرمود: چند وقت است که این گونه نماز می‌خوانی‌؟ آن مرد عرض کرد: از فلان و بهمان مدت‌. حضرت فرمود: شخصی چون تو در نزد خداوند همانند کلاغ است که نوک بر زمین می‌زند، اگر بمیری بر غیر آیین ابوالقاسم محمد6 مرده‌ای سپس فرمود: دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.(همان‌، حدیث شمارة 10716.)



      برچسب‌ها:

      نماز در ادیان دیگر

       

      نماز ، برترين عبادت ، كليد بهشت و رحمت الهي ، راز و نياز عاشقانه بندگان است با معبودشان و از آنجا كه بشر همواره نيازمند عبادت است ، نماز در طول تاريخ و در اديان مختلف وجود داشته است اما شايد نحوه و كيفيت آن تغيير يافته ؛ سعي ما بر اين است تا در چند عنوان بتوانيم نكاتي درباره نماز ، در موضوعات مختلف ارائه نماييم :

      قبل از آنكه حضرت محمد صلي الله عليه و آله به رسالت مبعوث شوند ، نماز در آئين حضرت عيسي (ع) هم وجود داشته چراكه قرآن از زبان عيسي (ع) چنين نقل مي كند : " و اوصاني بالصلوة " خداوند مرا به نماز سفارش كرده است (مريم /31)

      و قبل از آن نيز در دين موسي (ع) نماز بوده است چراكه خداوند به موسي چنين خطاب مي كند : " اقم الصلوه لذكري " (طه/14)  و قبل از موسي ، در زمان حضرت شعيب نيز نماز به عنوان يكي از عبادات وجود داشته است چراكه در قرآن چنين آمده : " يا شعيب اَ صلواتك تامرك " (هود/87) و قبل از همه آنها ، در دين ابراهيم (ع) نيز بوده چراكه او از خداوند براي خود و ذريه اش توفيق اقامه نماز را مي خواهد : " رب اجعلني مقيم الصلوه و من ذريتي " (ابراهيم/40)

      و اين هم كلامي از لقمان است كه به فرزند خود چنين مي گويد:

      " يا بني اقم الصلوه و امر بالمعروف و انه عن المنكر" (لقمان/ 17)

      پسر من نماز را بپادار و امر به معروف و نهي از منكر كن.

      نكته جالبي كه در آيه آخر وجود دارد اينست كه معمولا در كنار نماز سفارش به زكات مي شود ولي چون در اين آيه مخاطب فرزند لقمان (ع) است و نوجوانان معمولا اندوخته مالي چنداني ندارند ؛ در اين آيه در كنار سفارش به امر به معروف و نهي از منكر سفارش شده است.



      برچسب‌ها:

      حضور قلب در نماز

      از ديدگاه شرع مبين اسلام سزاوار است که نماز گزار در تمام اقوال و افعال نماز حضور قلب داشته باشد، چرا که فقط به ميزان آن چه که توجه کرده است ثمره و نتيجه دريافت خواهد کرد. بنابراين بايد تمام توجه او به نماز و اذکار آن باشد و با توجه کامل به حضرت معبود جل جلاله و عظمت و جلال و هيبت او در نماز ايستد و دل و جان خود را از غير او فارغ کند و خود را در برابر پروردگار متعال قرار دهد و او را مخاطب گيرد و با او به راز و نياز بپردازد اگر شخص به اين مقام رسيد و دريافت کرد که در برابر مقام بزرگی چون يگانه خالق هستی قرار دارد قلبش را هيبت الهی فرا می گيرد و خود را در ادای فرايض و وظايف مقصر می‌بيند، و از خداوند می هراسد و آن گاه وسعت رحمت الهی را می نگرد و اميد به رحمت الهی دست مي يابد و برايش حالتی ميان خوف و رجا، بيم و اميد فراهم می آيد که اين صفت نمازگزاران کامل است و دارای درجات و مراتب بی شماری به حسب درجات عبادت کنندگان است. نمازگزار واقعی در حال نماز خضوع و خشوع، سکينه و وقار دارد و هم‌چون عبدی ذليل در برابر معبود خود می‌ايستد و در گفتن اياک نعبد و اياک نستعين صادق است و تنها خداوند را عبادت می‌کند و فقط از او ياری می جويد و نه بنده ی هوای نفس است و نه دست نياز به پيش اين و آن دراز می کند. و تلاش می کند هر آن چه را که مانع حضور قلب و سکينه ی او می‌شود از خود دور کند و عوامل باز دارنده ی نمازگزار از حضور قلب بسيار است که برخی از آن‌ها را می‌توان رذايل اخلاقی چون، غرور، عجب يا خود برتربينی، حسد، غيبت، حبس زکوه و ساير حقوق واجب و... دانست.



      برچسب‌ها:

      قرآن در مبارزه با فتنه

      اهميت « قرآن درمقابله با فتنه موضوعي است كه لزوم پرداختن به آن و پژوهش و تفحص پيرامون آن بسيار احساس مي شودقرآن می تواند در شناخت صحیح و دقیق جریانهای فکری و سیاسی جامعه و موانع آنها، نقش تعیین کننده ای داشته باشد و این شناخت یکی از پیش نیازهای مهم، برای کسانی است که قصد ورود به صحنه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی دارند وکسانی که می خواهند نسبت به تحولات جاری کشور آگاهی داشته باشند، و یا قصد تبیین متغیرهای دخیل در تصمیم گیری دارند، چنین شناختی نقش تعیین کننده ای را در افزایش تحلیل و پیش بینی عملکرد گروه های سیاسی در اتخاذ مواضع صحیح در قبال رویدادهای سیاسی و اجتماعی همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ... خواهد داشت. به ویژه با توجه به اینکه در جامعه امروز ما بسیاری از جریانهای فکری سیاسی، بصورت حزب و سازمان سیاسی رسمیت نیافته و مواضع خود را رسماً تدوین و در معرض عموم قرار نداده اند، کشف و ارزیابی دیدگاههای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.



      برچسب‌ها:

      حجاب مانع پیشرفت نیست.

      زن به عنوان يك مادر و به عنوان عضوي از اعضاء جامعه مي تواند در سرنوشت و ساختار جامعه مؤثر باشد.امروز نيز درايران اسلامي به زنان فرصت داده شده تا از سويي با اسلامي ساختن محيط تربيتي خانه ، فرزنداني چنين مجاهد و نستوه در دامان خويش تربيت نموده آنان را به صحنه هاي ايثار و شرف روانه سازد تا بار ديگر امثال رضاخان به وسيلة‌ استعمار بر اين ملت مستولي نگردند و از سويي در زمينه هاي علمي و فرهنگي و سياسي امكان شكوفايي استعدادهاي خدادادي را پيدا نمايند . در طول تاريخ و در صدر اسلام مي بينيم نهضت ها و انقلاب های زيادي در زمينه نقش زن با حجاب كوبنده تر ازخون شهيدش ، رخ داده است نسيبه دختر كعب در جنگ احد شركت كرد و خود عملاً شمشير برداشت و به ياري پيامبر خدا جنگيد

      در انقلاب هایی كه در قرون اخير به وقوع پيوسته وجود زنان با حجاب خداپسند تا اندازه اي محسوس است كه مشخص  مي سازد به ثمر رسيدن انقلاب ها در جهت رشد و احيای ارزش هاي اصيل جامعه ، صرفاً دراثر پايداري مردان آن جامعه نيست بلكه در گرو مقاومت و ايثارگري شيرزنان آن خطه نيز مي باشد . اينگونه نبردها ، جهادي است كه در آن زن تنها بر كشته هايش اشك نمي ريزد بلكه با حجاب دشمن شكنش ، پيام رسان خون پاك شهيدان مي گردد.

      لذا وظيفه ماست، به عنوان يك معلم و فرهنگي  بسیجی، تا آن جا كه از دستمان بر مي آيد، در اين وادي قدم بگذاريم، به اميد اين كه بتوانیم با لطف و عنايت خداوند متعال قدمي هر چند ناچيز در راه دفاع از ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران برداریم.

      و تا آن هنگام كه زن مسلمان به وسيلة حجاب خويش در پاسداري از عفت عمومي جامعه كوشاست و به دفاع از حريم اسلام و كشور اسلامي مي پردازد ، دشمن استعمارگر مي داند كه هيچگونه جاي پايي براي نفوذ او به كشورهاي اسلامي پيدا نخواهد شد .



      برچسب‌ها:
      درباره وب

      درباره وب


        به وبلاگ من خوش آمدید. در این وبلاگ با واقیعت دین اسلام اشنا میشوید.نظر یادتون نره.
        پيوندهای روزانه

        پيوندهای روزانه

        برچسب‌ها

        برچسب‌ها

        امکانات وب

        امکانات وب

        آمار وب سایت:  

        بازدید امروز : 1
        بازدید دیروز : 1
        بازدید هفته : 95
        بازدید ماه : 939
        بازدید کل : 147822
        تعداد مطالب : 1899
        تعداد نظرات : 72
        تعداد آنلاین : 1


        <-PollName->

        <-PollItems->



          کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبری-آموزشی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
          قالب طراحی شده توسط: یاس98 و سئو و ترجمه شده توسط: یاس98