سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

خبری-آموزشی

<?php wp_title(); ?>
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

خبری-آموزشی

<?php wp_title(); ?>
33042

نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم از منظر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري

"نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم از منظر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري" عنوان مقاله اي است به نويسندگي موسي کاظم زاده ،کارشناس امور خبرنگاري و روزنامه نگاري قوه قضائيه، محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ ودين ، رسانه که اين مقاله توانست رتبه اول طرح هاي پژوهشي کانون هاي مساجد در استان آذربايجانشرقي را به خود اختصاص دهد .
اين محقق حوزه دين و رسانه در اين مقاله به بررسي جايگاه واقعي مسجد در دنياي جهان اسلام و نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم در افکار و انديشه هاي حضرت  امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري پرداخته است که به بخش کوچکي از اين مقاله مي پردازيم.
به گفته اين محقق، مسجد خانة خدا و مردمي‌ترين پايگاه براي بندگان صالح خداست. مساجد تنها محل عبادت نيست بلکه از صدر اسلام مهمترين مرکز براي دفاع از حريم دين مقدس اسلام بوده وخواهد بود. در طول تاريخ ، بزرگانى همچون پيامبر (ص )، ائمه اطهار وامامان معصوم (ع) و در عصر امروز امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري سربازان مدافع آن بوده اند.
در زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران مساجد مهمترين ارکان و بارزترين عامل شکل گيري حيات جنبش اسلامي مردم ايران بود. بطوري که امروزه نه تنها در ايران بلكه در بسياري از ممالک اسلامي، نقش آفريني مساجد را درسونامي بيداري اسلامي انقلابهاي اخير مي توان در منطقه به عينه مشاهده نمود.
خداوند در آيه‌ 217 سوره‌ مباركه‌ بقره مي‌فرمايد: "و لايزالون يُقاتلونكم حتي يُرَّدوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا". معناي آيه اين است كه دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لايزالون، دلالت بر استمرار دارد و گوياي اين است كه دشمنان هميشه با شما در جنگند منتهي بسته به شرايط مكاني و زماني نوع اين جنگ ممكن است متفاوت باشد. گاهي جنگ، جنگ نظامي است. گاهي اقتصادي است و گاهي نيز فرهنگي.
در بخش ديگر اين مقاله تاکيد شده است :جنگ نرم در حقيقت شامل هرگونه اقدام رواني و تبليغات رسانه اي است که “جامعه هدف” يا گروه هدف را نشانه مي گيرد، در جنگ نرم «رسانه ها» ابزار بسيار قوي و کارآمدي محسوب مي شوند که با اذعان تاسف بايد گفت:در جنگ نرم رسانه ها اغلب در اختيار مراکز ثروت و قدرت هستند و هر آنچه که اربابان خود ديکته مي کنند همان را منعکس مي نمايند.
بي شک توجه به اينکه مسجد سنگر دفاع از حريم دين مقدس اسلام است ، و در طول تاريخ ، بزرگانى همچون پيامبر (ص )، ائمه اطهار، امامان معصوم (ع) و در عصر حاضرحضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) بر اين مسئله تاکيد داشته اند، در اين راستا توجه به نقش راهبري شعار" مسجد سنگر است" مي تواند نقش تعيين کننده اي درمقابله با جنگ نرم دشمنان داشته باشد.
بر همين اساس براي تقويت زيرساخت هاي فرهنگي و رسانه ها و مقابله با جنگ نرم و رسانه اي دنياي غرب، بايستي به نقش  مسجد به عنوان يک ابزار مهم و جريان ساز رشد و تعالي فرهنگ اسلامي و نقش عبادى و ارتباطى مساجد بيش از پيش اهميت بدهيم.



برچسب‌ها: ادامه مطلب

شعر در مورد نماز

چند تا شعر گذاشتم بخونید خیلی جالبه:

مرهم دل های پریشان نماز / پایه ی دین، مظهر ایمان نماز

بازترین پنجره ی آفتاب / در دل شب های زمستان نماز


روز فراخوانی آیینه ها / سنگ محک ، محور و میزان نماز

بال و پر اوج سحرگاه عشق / لحظه ی معراج مسلمان نماز

راه رهایی ز تباهی بود / معرفت و عزت انسان نماز

ادامه مطلب



برچسب‌ها: ادامه مطلب

نماز عید

مناسبت‏هاى مختلف اسلامى،زمینه توجه به خداى متعال و زنده‏کننده یاد او در زندگى و فکر مسلمانان است و براى بسیارى از این‏مناسبت‏ها،اعمال و دعاهاى بخصوصى،از جمله‏«نماز»،بیان شده‏است.

منظور از نماز عید،نماز دو رکعتى است که در«عید فطر»و«عیدقربان‏»خوانده مى‏شود.

 

بر خلاف سایر جشن‏ها و نیز اعیاد دیگران،که آمیخته به غفلت‏ها،هوسرانى‏ها و شهوات است، عید اسلامى،همراه با نماز،دعا،انفاق وصدقات،غسل و طهارت و...است.اینک به توضیح مختصرى پیرامون‏نماز این دو عید مى‏پردازیم:


نماز عید فطر

در نخستین روز ماه شوال،که‏«عید فطر»است،پس از یک ماه‏عبادت و روزه،به شکرانه این توفیق نماز باید خواند.این نماز،در زمان‏حضور امام علیه السلام واجب است و باید به ماعت‏خوانده شود ولى درزمان ما مستحب است.

وقت آن،از اول آفتاب روز عید،تا ظهر است ولى بهتر است که درآغاز روز،پس از بلند شدن آفتاب بخوانند.

در رکعت اول،بعد از خواندن حمد و سوره،باید پنج تکبیر گفت وپس از هر تکبیر،قنوت گرفت.در قنوت،هر دعایى مى‏توان خواند،ولى‏بهتر،دعاى‏«اللهم اهل الکبریاء و العظمة...»است. در رکعت دوم‏چهار تکبیر است،که پس از هر تکبیر،قنوت لازم است.

نماز عید فطر،با معنویت‏خاصى که دارد،دلها را متوجه خدامى‏کند،حالت توبه و استغفار در دلها ایجاد مى‏سازد و مستحب است که‏انسان،پیش از نماز عید،غسل کند،دعاهاى خاصى را بخواند،و درفضاى باز و در زیر آسمان به نماز بایستد.

امام رضا(ع)مى‏فرماید:

«انما جعل یوم الفطر العید،لیکون للمسلمین مجتمعایجتمعون فیه و یبرزون لله عز و جل فیمجدونه على ما من‏علیهم،فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم زکوة و یوم رغبة و یوم تضرع‏» (12) خداوند،روز فطر را بدین سبب‏«عید»قرار داد،تامسلمانان،مجمعى داشته باشند که در آنروز، جمع شوند و دربرابر خداوند،بخاطر منت‏ها و نعمت‏هایش،به تمجیدو تعظیم بپردازند،پس آنروز،روز عید و تجمع و زکات ورغبت و نیایش است.

در این حدیث‏شریف،فلسفه این نماز و عید را در محورهاى زیر،بیان‏کرده است:

1- اجتماع و گردهمایى

2- زکات و رسیدگى به فقرا

3- رغبت و گرایش به خدا

4- تضرع و نالیدن به درگاه پروردگار

و اینها،هم ناظر به بعد معنوى و عرفانى این نماز و مراسم عبادى‏است،هم توجه به آثار اجتماعى و فوائدى دارد که به مردم مى‏رسد و مردم‏با پرداخت‏«زکات فطره‏»،بینوایان مستمند را به نوایى مى‏رسانند و به‏یک لحاظ،از نظر تامین معاش محرومان،عید فطر،:«عید فقرا»محسوب‏مى‏شود.

اضافه بر آثار اجتماعى و سیاسى که این اجتماع عظیم سالانه دارد ونشان شوکت و قدرت امت اسلامى است. (13)

(ادامه این نوشته رو در یادداشت بعد میذارم)

پی نوشت :

12- وسائل،ج 5 ص 141،من لا یحضر،ج 1 ص 522.

13- نماز عیدى که امام رضا(ع)مى‏خواست‏بخواند و مامون،ترسید و جلوگیرى کرد،و نماز عیدى‏که در اولین راهپیمائى انقلاب،در قیطریه تهران برگزار شد و شهید مفتح،امت ما را به حرکتى عظیم،بسیج کرد،نشان بعد اجتماعى و سیاسى این تجمع با شکوه است.



برچسب‌ها:

نماز در آیین پیشوایان


تردیدى نیست که بعد از اصول دین، اولین و بزرگ‏ترین دستور الهى که ستون دین، معراج مومن، نورچشم پیامبر(ص)، سازنده‏ترین اعمال و جلوه شکوه دینکه بیانگر اوج بندگى انسان در پیشگاه خدا است نماز است. نماز آن چنان مهم است که در قرآن 46 بار با تعبیرات مختلف از اقامه آن سخن به میان آمده است. 

آرى نمازى که با قیام آمیخته باشد به گفته مفسران که منظور از اقامه، آن است که نماز باید سازنده و بالنده باشد، تنها به اوراد و اذکار اکتفا نشود، بلکه آن را به گونه اى برپا دارید که آثار آن در همه زوایاى زندگى شما آشکار گردد موجب پاک سازى و به سازى روح و روان و محیط جامعه در ابعاد گوناگون و در عرصه‏هاى مختلف مى‏گردد. 
مقام معظم رهبرى حضرت آیه الله خامنه اى (مدظله) در این باره مى نویسد: «به نظر مى رسد که اقامه نماز، چیزى فراتر از گزاردن نماز است، یعنى فقط همین نیست که کسى خود به عمل نماز قیام کند، بلکه این نیز هست که در جهت و سمتى که نماز بدان فرا مى‏خواند به راه افتد و دیگران رانیز به راه اندازد. گویا برپا داشتن نماز آن است که با کوشش بایستد. جو و فضاى زندگى خود و دیگران را جوى نمازگزارانه، یعنى جوى خداجویانه و خداپرستانه بسازد و همه را در خط و جهت نماز به راه افکند». [1]



برچسب‌ها: ادامه مطلب

نماز در آیات قرآن

 


درباره اوقات نماز خداوند در آیه 114 هود و سوره 11 میفرماید: 
نماز را در دو طرف روز و پاره ای از شب بر پا دار...
 

 

منظور از دو طرف روز ظاهراً قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید میباشد. یعنی نماز صبح و مغرب. 
و در آیه 78 بنی اسرائیل (اسراء) سوره 17 میفرماید: 
نماز را از غروب خورشید تا تاریکی شب و سپیده صبح بخوان... 
در این دو آیه نماز بصورت صلوة، آمده است. 
آیه 130 طه سوره 20 میفرماید: 
... قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب آن و قسمتی از شب و اطراف روز با ستایش خداوندت او را تسبیح بگو ... 
آیه 39 و 40 ق سوره 50 میفرماید: 
... قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب و قسمتی از شب و بعد از سجده ها با ستایش خداوندت را تسبیح بگو. 
آیه 40:55 سوره مومن (غافر) میفرماید: 
... برای گناهت طلب آمرزش کن و شب و صبح با ستایش، خداوندت را به بزرگی یاد کن. 
آیه 48 و 49 طور سوره 52 میفرماید: 
... وقتی بلند میشوی و قسمتی از شب و موقع ناپدید شدن ستارگان خداوندت را تسبیح بگو. 
آیه 41 و 42 احزاب سوره 33 میفرماید: 
ای افراد باایمان خدا را زیاد یاد کنید و صبح و شب او را بپاکی ستایش کنید. 
آیه 17 و 18 روم سوره 30 میفرماید: 
خدا را موقعی که روز را به شب و شب را به روز میرسانید بپاکی یاد کنید 
و شب و ظهر در آسمان ها و زمین ستایش به خدا اختصاص دارد. 
منظور از تسبیح خداوند او را به بزرگی و پاکی یاد کردن است. 
بعضی از این تسبیح گفتن ها بعداً بصورت نماز درآمده است. 
حمد یعنی ستایش خدا در موقع ظهر هم بعداً بصورت نماز ظهر درآمده. 
خداوند در آیه 103 نساء سوره 4 میفرماید: 
...نماز در اوقات معینی بر افراد باایمان واجب شده. 
نماز برای این واجب شده که انسان بیاد خدا و روز قیامت (روز جزا) باشد و کار زشت و ناروا نکند. 
چون خداوند در آیه 45 عنکبوت سوره 29 میفرماید:



برچسب‌ها: ادامه مطلب

طراحی قالب وبلاگ بسیار حرفه ای و رایگان

سلام دوستان هرکسی که وبلاگ داره من میتونم براش قالب وبلاگ بسیار حرفه ای درست کنم بدون هیچ گنه تبلیغ و پولی کاملا رایگان و مجانی هزینش دوتا صلواته

قالب های بسیار حرفه ای و شیک هستند.

با استفاده از java script -html -css وغیره

هرکسی خواست در قسمت نظرات اعلام کنه

نمونه کار:

http://arameshdel.loxblog.com
http://3e7en.blogfa.com/

با بهینه سازی و سئو 100درصد بهترین برای متور های جست جو گوگل



برچسب‌ها:

نماز در آیات و روایات(1)

 

باسلام:

برای مقدمه چهل حدیث نماز سخنی کاملتر و عمیق تر و جالبتر از مطالبی که در ابتداء باب نماز توضیح المسائل حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آمده بود به نظر نرسید لذا آن را برگزیدیم به امید آنکه همه عاشقان اهل بیت (ع) و آن عارف بزرگوار از کلمات درربار آنان توشه ای فراوان بردارند. 

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد. مانند کسی است که نماز نمی خواند، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است . روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملا به جای نیاورد، حضرت فرمودند: اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است. پس انسان باید مواظب باشد که با عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجه باشد که با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملا به این مطلب توجه کند، از خود بی خبر می شود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند. و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند و به جا نیاورد، مثلا در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می کند به جا آورد، مثلا انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.» (1).

 



برچسب‌ها: ادامه مطلب

ساخت بنر رایگان و حرفه ای به مدت محدود!

سلام هرکسی بخواد میتونه تو قسمت نظرات بهم بگه واسش بنر تبلیغاتی رایگان درست میکنم با نرم افزار های فتوشاپ و فلش کاملا رایگان و بدون تبلیغاتی برای خودم

در قسمت نظرات چیز هایی که میخوایین رو بگید مثلا اینکه چند تا اسلاید باشه چند تا عکس میخوایید داشته باشه و حتما لینک عکساتونم بدید و متنی که میخوایید در بنر به نمایش بگزارید و همین بک گراندش چی باشه

تنها کاری که لازمه بکنید این ههست که لینک وبلاگ منو تو وبلاگ یا سایتتون قرار بدید و به اصتلاح تبادل لینک کنید.

اونایی که وبلاگ یا سایت ندارن میتونن به شماره من پیامک بزنن و بنر تحویل بگیرن

09365413757

موفق باشید.

صفحه قبل 1 ... 231 232 233 234 235 ... 238 صفحه بعد
درباره وب

درباره وب


    به وبلاگ من خوش آمدید. در این وبلاگ با واقیعت دین اسلام اشنا میشوید.نظر یادتون نره.
    پيوندهای روزانه

    پيوندهای روزانه

    برچسب‌ها

    برچسب‌ها

    امکانات وب

    امکانات وب

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 46
    بازدید دیروز : 276
    بازدید هفته : 2204
    بازدید ماه : 2184
    بازدید کل : 150063
    تعداد مطالب : 1899
    تعداد نظرات : 72
    تعداد آنلاین : 1


    <-PollName->

    <-PollItems->



      کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبری-آموزشی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
      قالب طراحی شده توسط: یاس98 و سئو و ترجمه شده توسط: یاس98

      33042

      نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم از منظر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري

      "نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم از منظر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري" عنوان مقاله اي است به نويسندگي موسي کاظم زاده ،کارشناس امور خبرنگاري و روزنامه نگاري قوه قضائيه، محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ ودين ، رسانه که اين مقاله توانست رتبه اول طرح هاي پژوهشي کانون هاي مساجد در استان آذربايجانشرقي را به خود اختصاص دهد .
      اين محقق حوزه دين و رسانه در اين مقاله به بررسي جايگاه واقعي مسجد در دنياي جهان اسلام و نقش راهبردي مسجد در مقابله با جنگ نرم در افکار و انديشه هاي حضرت  امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري پرداخته است که به بخش کوچکي از اين مقاله مي پردازيم.
      به گفته اين محقق، مسجد خانة خدا و مردمي‌ترين پايگاه براي بندگان صالح خداست. مساجد تنها محل عبادت نيست بلکه از صدر اسلام مهمترين مرکز براي دفاع از حريم دين مقدس اسلام بوده وخواهد بود. در طول تاريخ ، بزرگانى همچون پيامبر (ص )، ائمه اطهار وامامان معصوم (ع) و در عصر امروز امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري سربازان مدافع آن بوده اند.
      در زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران مساجد مهمترين ارکان و بارزترين عامل شکل گيري حيات جنبش اسلامي مردم ايران بود. بطوري که امروزه نه تنها در ايران بلكه در بسياري از ممالک اسلامي، نقش آفريني مساجد را درسونامي بيداري اسلامي انقلابهاي اخير مي توان در منطقه به عينه مشاهده نمود.
      خداوند در آيه‌ 217 سوره‌ مباركه‌ بقره مي‌فرمايد: "و لايزالون يُقاتلونكم حتي يُرَّدوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا". معناي آيه اين است كه دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لايزالون، دلالت بر استمرار دارد و گوياي اين است كه دشمنان هميشه با شما در جنگند منتهي بسته به شرايط مكاني و زماني نوع اين جنگ ممكن است متفاوت باشد. گاهي جنگ، جنگ نظامي است. گاهي اقتصادي است و گاهي نيز فرهنگي.
      در بخش ديگر اين مقاله تاکيد شده است :جنگ نرم در حقيقت شامل هرگونه اقدام رواني و تبليغات رسانه اي است که “جامعه هدف” يا گروه هدف را نشانه مي گيرد، در جنگ نرم «رسانه ها» ابزار بسيار قوي و کارآمدي محسوب مي شوند که با اذعان تاسف بايد گفت:در جنگ نرم رسانه ها اغلب در اختيار مراکز ثروت و قدرت هستند و هر آنچه که اربابان خود ديکته مي کنند همان را منعکس مي نمايند.
      بي شک توجه به اينکه مسجد سنگر دفاع از حريم دين مقدس اسلام است ، و در طول تاريخ ، بزرگانى همچون پيامبر (ص )، ائمه اطهار، امامان معصوم (ع) و در عصر حاضرحضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) بر اين مسئله تاکيد داشته اند، در اين راستا توجه به نقش راهبري شعار" مسجد سنگر است" مي تواند نقش تعيين کننده اي درمقابله با جنگ نرم دشمنان داشته باشد.
      بر همين اساس براي تقويت زيرساخت هاي فرهنگي و رسانه ها و مقابله با جنگ نرم و رسانه اي دنياي غرب، بايستي به نقش  مسجد به عنوان يک ابزار مهم و جريان ساز رشد و تعالي فرهنگ اسلامي و نقش عبادى و ارتباطى مساجد بيش از پيش اهميت بدهيم.



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      شعر در مورد نماز

      چند تا شعر گذاشتم بخونید خیلی جالبه:

      مرهم دل های پریشان نماز / پایه ی دین، مظهر ایمان نماز

      بازترین پنجره ی آفتاب / در دل شب های زمستان نماز


      روز فراخوانی آیینه ها / سنگ محک ، محور و میزان نماز

      بال و پر اوج سحرگاه عشق / لحظه ی معراج مسلمان نماز

      راه رهایی ز تباهی بود / معرفت و عزت انسان نماز

      ادامه مطلب



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      نماز عید

      مناسبت‏هاى مختلف اسلامى،زمینه توجه به خداى متعال و زنده‏کننده یاد او در زندگى و فکر مسلمانان است و براى بسیارى از این‏مناسبت‏ها،اعمال و دعاهاى بخصوصى،از جمله‏«نماز»،بیان شده‏است.

      منظور از نماز عید،نماز دو رکعتى است که در«عید فطر»و«عیدقربان‏»خوانده مى‏شود.

       

      بر خلاف سایر جشن‏ها و نیز اعیاد دیگران،که آمیخته به غفلت‏ها،هوسرانى‏ها و شهوات است، عید اسلامى،همراه با نماز،دعا،انفاق وصدقات،غسل و طهارت و...است.اینک به توضیح مختصرى پیرامون‏نماز این دو عید مى‏پردازیم:


      نماز عید فطر

      در نخستین روز ماه شوال،که‏«عید فطر»است،پس از یک ماه‏عبادت و روزه،به شکرانه این توفیق نماز باید خواند.این نماز،در زمان‏حضور امام علیه السلام واجب است و باید به ماعت‏خوانده شود ولى درزمان ما مستحب است.

      وقت آن،از اول آفتاب روز عید،تا ظهر است ولى بهتر است که درآغاز روز،پس از بلند شدن آفتاب بخوانند.

      در رکعت اول،بعد از خواندن حمد و سوره،باید پنج تکبیر گفت وپس از هر تکبیر،قنوت گرفت.در قنوت،هر دعایى مى‏توان خواند،ولى‏بهتر،دعاى‏«اللهم اهل الکبریاء و العظمة...»است. در رکعت دوم‏چهار تکبیر است،که پس از هر تکبیر،قنوت لازم است.

      نماز عید فطر،با معنویت‏خاصى که دارد،دلها را متوجه خدامى‏کند،حالت توبه و استغفار در دلها ایجاد مى‏سازد و مستحب است که‏انسان،پیش از نماز عید،غسل کند،دعاهاى خاصى را بخواند،و درفضاى باز و در زیر آسمان به نماز بایستد.

      امام رضا(ع)مى‏فرماید:

      «انما جعل یوم الفطر العید،لیکون للمسلمین مجتمعایجتمعون فیه و یبرزون لله عز و جل فیمجدونه على ما من‏علیهم،فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم زکوة و یوم رغبة و یوم تضرع‏» (12) خداوند،روز فطر را بدین سبب‏«عید»قرار داد،تامسلمانان،مجمعى داشته باشند که در آنروز، جمع شوند و دربرابر خداوند،بخاطر منت‏ها و نعمت‏هایش،به تمجیدو تعظیم بپردازند،پس آنروز،روز عید و تجمع و زکات ورغبت و نیایش است.

      در این حدیث‏شریف،فلسفه این نماز و عید را در محورهاى زیر،بیان‏کرده است:

      1- اجتماع و گردهمایى

      2- زکات و رسیدگى به فقرا

      3- رغبت و گرایش به خدا

      4- تضرع و نالیدن به درگاه پروردگار

      و اینها،هم ناظر به بعد معنوى و عرفانى این نماز و مراسم عبادى‏است،هم توجه به آثار اجتماعى و فوائدى دارد که به مردم مى‏رسد و مردم‏با پرداخت‏«زکات فطره‏»،بینوایان مستمند را به نوایى مى‏رسانند و به‏یک لحاظ،از نظر تامین معاش محرومان،عید فطر،:«عید فقرا»محسوب‏مى‏شود.

      اضافه بر آثار اجتماعى و سیاسى که این اجتماع عظیم سالانه دارد ونشان شوکت و قدرت امت اسلامى است. (13)

      (ادامه این نوشته رو در یادداشت بعد میذارم)

      پی نوشت :

      12- وسائل،ج 5 ص 141،من لا یحضر،ج 1 ص 522.

      13- نماز عیدى که امام رضا(ع)مى‏خواست‏بخواند و مامون،ترسید و جلوگیرى کرد،و نماز عیدى‏که در اولین راهپیمائى انقلاب،در قیطریه تهران برگزار شد و شهید مفتح،امت ما را به حرکتى عظیم،بسیج کرد،نشان بعد اجتماعى و سیاسى این تجمع با شکوه است.



      برچسب‌ها:

      نماز در آیین پیشوایان


      تردیدى نیست که بعد از اصول دین، اولین و بزرگ‏ترین دستور الهى که ستون دین، معراج مومن، نورچشم پیامبر(ص)، سازنده‏ترین اعمال و جلوه شکوه دینکه بیانگر اوج بندگى انسان در پیشگاه خدا است نماز است. نماز آن چنان مهم است که در قرآن 46 بار با تعبیرات مختلف از اقامه آن سخن به میان آمده است. 

      آرى نمازى که با قیام آمیخته باشد به گفته مفسران که منظور از اقامه، آن است که نماز باید سازنده و بالنده باشد، تنها به اوراد و اذکار اکتفا نشود، بلکه آن را به گونه اى برپا دارید که آثار آن در همه زوایاى زندگى شما آشکار گردد موجب پاک سازى و به سازى روح و روان و محیط جامعه در ابعاد گوناگون و در عرصه‏هاى مختلف مى‏گردد. 
      مقام معظم رهبرى حضرت آیه الله خامنه اى (مدظله) در این باره مى نویسد: «به نظر مى رسد که اقامه نماز، چیزى فراتر از گزاردن نماز است، یعنى فقط همین نیست که کسى خود به عمل نماز قیام کند، بلکه این نیز هست که در جهت و سمتى که نماز بدان فرا مى‏خواند به راه افتد و دیگران رانیز به راه اندازد. گویا برپا داشتن نماز آن است که با کوشش بایستد. جو و فضاى زندگى خود و دیگران را جوى نمازگزارانه، یعنى جوى خداجویانه و خداپرستانه بسازد و همه را در خط و جهت نماز به راه افکند». [1]



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      نماز در آیات قرآن

       


      درباره اوقات نماز خداوند در آیه 114 هود و سوره 11 میفرماید: 
      نماز را در دو طرف روز و پاره ای از شب بر پا دار...
       

       

      منظور از دو طرف روز ظاهراً قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید میباشد. یعنی نماز صبح و مغرب. 
      و در آیه 78 بنی اسرائیل (اسراء) سوره 17 میفرماید: 
      نماز را از غروب خورشید تا تاریکی شب و سپیده صبح بخوان... 
      در این دو آیه نماز بصورت صلوة، آمده است. 
      آیه 130 طه سوره 20 میفرماید: 
      ... قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب آن و قسمتی از شب و اطراف روز با ستایش خداوندت او را تسبیح بگو ... 
      آیه 39 و 40 ق سوره 50 میفرماید: 
      ... قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب و قسمتی از شب و بعد از سجده ها با ستایش خداوندت را تسبیح بگو. 
      آیه 40:55 سوره مومن (غافر) میفرماید: 
      ... برای گناهت طلب آمرزش کن و شب و صبح با ستایش، خداوندت را به بزرگی یاد کن. 
      آیه 48 و 49 طور سوره 52 میفرماید: 
      ... وقتی بلند میشوی و قسمتی از شب و موقع ناپدید شدن ستارگان خداوندت را تسبیح بگو. 
      آیه 41 و 42 احزاب سوره 33 میفرماید: 
      ای افراد باایمان خدا را زیاد یاد کنید و صبح و شب او را بپاکی ستایش کنید. 
      آیه 17 و 18 روم سوره 30 میفرماید: 
      خدا را موقعی که روز را به شب و شب را به روز میرسانید بپاکی یاد کنید 
      و شب و ظهر در آسمان ها و زمین ستایش به خدا اختصاص دارد. 
      منظور از تسبیح خداوند او را به بزرگی و پاکی یاد کردن است. 
      بعضی از این تسبیح گفتن ها بعداً بصورت نماز درآمده است. 
      حمد یعنی ستایش خدا در موقع ظهر هم بعداً بصورت نماز ظهر درآمده. 
      خداوند در آیه 103 نساء سوره 4 میفرماید: 
      ...نماز در اوقات معینی بر افراد باایمان واجب شده. 
      نماز برای این واجب شده که انسان بیاد خدا و روز قیامت (روز جزا) باشد و کار زشت و ناروا نکند. 
      چون خداوند در آیه 45 عنکبوت سوره 29 میفرماید:



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      طراحی قالب وبلاگ بسیار حرفه ای و رایگان

      سلام دوستان هرکسی که وبلاگ داره من میتونم براش قالب وبلاگ بسیار حرفه ای درست کنم بدون هیچ گنه تبلیغ و پولی کاملا رایگان و مجانی هزینش دوتا صلواته

      قالب های بسیار حرفه ای و شیک هستند.

      با استفاده از java script -html -css وغیره

      هرکسی خواست در قسمت نظرات اعلام کنه

      نمونه کار:

      http://arameshdel.loxblog.com
      http://3e7en.blogfa.com/

      با بهینه سازی و سئو 100درصد بهترین برای متور های جست جو گوگل



      برچسب‌ها:

      نماز در آیات و روایات(1)

       

      باسلام:

      برای مقدمه چهل حدیث نماز سخنی کاملتر و عمیق تر و جالبتر از مطالبی که در ابتداء باب نماز توضیح المسائل حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آمده بود به نظر نرسید لذا آن را برگزیدیم به امید آنکه همه عاشقان اهل بیت (ع) و آن عارف بزرگوار از کلمات درربار آنان توشه ای فراوان بردارند. 

      نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد. مانند کسی است که نماز نمی خواند، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است . روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملا به جای نیاورد، حضرت فرمودند: اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است. پس انسان باید مواظب باشد که با عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجه باشد که با چه کسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملا به این مطلب توجه کند، از خود بی خبر می شود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند. و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می کند و به جا نیاورد، مثلا در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می کند به جا آورد، مثلا انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.» (1).

       



      برچسب‌ها: ادامه مطلب

      ساخت بنر رایگان و حرفه ای به مدت محدود!

      سلام هرکسی بخواد میتونه تو قسمت نظرات بهم بگه واسش بنر تبلیغاتی رایگان درست میکنم با نرم افزار های فتوشاپ و فلش کاملا رایگان و بدون تبلیغاتی برای خودم

      در قسمت نظرات چیز هایی که میخوایین رو بگید مثلا اینکه چند تا اسلاید باشه چند تا عکس میخوایید داشته باشه و حتما لینک عکساتونم بدید و متنی که میخوایید در بنر به نمایش بگزارید و همین بک گراندش چی باشه

      تنها کاری که لازمه بکنید این ههست که لینک وبلاگ منو تو وبلاگ یا سایتتون قرار بدید و به اصتلاح تبادل لینک کنید.

      اونایی که وبلاگ یا سایت ندارن میتونن به شماره من پیامک بزنن و بنر تحویل بگیرن

      09365413757

      موفق باشید.

      صفحه قبل 1 ... 231 232 233 234 235 ... 238 صفحه بعد
      درباره وب

      درباره وب


        به وبلاگ من خوش آمدید. در این وبلاگ با واقیعت دین اسلام اشنا میشوید.نظر یادتون نره.
        پيوندهای روزانه

        پيوندهای روزانه

        برچسب‌ها

        برچسب‌ها

        امکانات وب

        امکانات وب

        آمار وب سایت:  

        بازدید امروز : 46
        بازدید دیروز : 276
        بازدید هفته : 2204
        بازدید ماه : 2184
        بازدید کل : 150063
        تعداد مطالب : 1899
        تعداد نظرات : 72
        تعداد آنلاین : 1


        <-PollName->

        <-PollItems->



          کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبری-آموزشی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
          قالب طراحی شده توسط: یاس98 و سئو و ترجمه شده توسط: یاس98